1. Moed is het niet het ontbreken van angst, maar weten dat iets anders belangrijker is dan angst

3 januari 2013 - Lunteren, Nederland

Lieve lezer,

Allereerst wil ik je hartelijk bedanken. Mede door jouw financiële en emotionele steun, is het voor mij mogelijk om mijn droom waar te maken. Ik kan je niet uitleggen hoeveel dat voor mij betekent!

Over enkele dagen is het zover, volgende week donderdag vertrek ik voor 3,5 maand naar Pattaya, Thailand. Verschillende mensen hebben mij de afgelopen maanden gevraagd waarom ik aan deze reis begin en wat ik er van verwacht. Ik hoop dit in mijn eerste reisverhaal enigszins te omschrijven.

Als zeventienjarig meisje vertrok ik, samen met mijn vader, in het najaar van 2007 naar Oxford om daar 5 maanden te wonen en te leven. Het hele idee van deze reis was om mijn engels te verbeteren, want dit was zeker niet mijn sterkste kant op de middelbare school. Wellicht had dit te maken met de docent die benoemde dat ik een caviakop had. Je kunt het de beste man niet kwalijk nemen, want met een beugel zo groot als het sterrenstelsel, een strak getrokken haardoes en twee subtiele gel- plukjes kwam dit beeld aardig overeen. Terug naar mijn verhaal. Pa en ik brachten mijn eerste weekend in Oxford samen door. Op de dag van zijn vertrek bezochten we één van de diensten in ‘Christ Church Cathedral’. Ik kan mij nog goed herinneren dat ik de hele dienst heb gehuild en niet meer op kon houden. Overigens had dit geen enkel verband met 16 jochies die zo hoog konden zingen, dat ik mij afvroeg of hun keel werd dichtgeknepen. Enkele uren later zat ik alleen in een klein kamertje, mijzelf de vraag stellend waar ik in vredesnaam aan begonnen was en waarom ik dit zo nodig ‘moest’ van mijzelf.

Het was de beste beslissing ooit en een prachtige periode die mij in alle opzichten heeft gevormd. Het was daar, waar ik in aanraking kwam met de gemeente van St Aldates. De visie die zij nastreven is: ‘to be a house of prayer for all nations’. Ik verbond mij met een international group die eens in de twee weken bij elkaar kwam om met elkaar te genieten van worship en bijbelstudie. Een dag voor mijn vertrek bad de groep voor mij. Ze profeteerden over mijn leven. Er werden dingen uitgesproken die nu steeds meer duidelijk beginnen te worden. Weer zo’n ‘tranen met tuiten moment’. Jankend het land in en jankend het land uit. Dat maakt voor Engeland trouwens geen verschil, want met een zeeklimaat zijn ze die natte bende wel gewend.

In de afgelopen jaren heb ik tijdens het studeren veel mogen leren over wie ik ben, wie ik niet ben, wie ik wil zijn en ben ik in aanraking gekomen met mijn diepste gevoelens en verlangens. Soms waren deze momenten zeer pijnlijk, soms bevrijdend en op andere momenten weer gelukzalig. Ik leerde de regel dat je niemand verder kunt helpen dan waar je zelf bent, en daar geloof ik nog steeds van harte in.

Vrouwenhulpverlening is iets wat mij bijzonder boeit. Ook groeit er een droom in mij om geloof en hulpverlening te kunnen verbinden. Hoe mooi zou het zijn als beiden gebruikt kunnen worden om vrouwen te bemoedigen zodat het dagelijks leven wat meer te dragen is. Want laten we eerlijk zijn, het stormt af en toe behoorlijk in ons leven.

Eén van die stormen is onrecht. Iets waar ik als mens slecht tegen kan en iets waar, mijns inziens, teveel van aanwezig is in deze wereld. Toen het Tamar Centrum op mijn pad kwam, ontdekte ik dat er in de wereld van deze (jonge) vrouwen veel onrecht aanwezig is. Dit raakt mijn hart. Het raakt mij ook dat deze vrouwen geen besef lijken te hebben van Gods Vaderhart en Zijn liefde.  Daarom wil ik mij graag inzetten en mijn studie gebruiken, om een verschil te maken in de levens van deze vrouwen. Om hen, soms heel praktisch, te laten zien dat er hoop is.

Ik zie het als een opwindende en vreugdevolle reis om ernaar te jagen de vrouw te zijn die God wil dat ik ben. Ik geloof dat deze reis onderdeel is van Zijn plan en ik weet zeker dat ik heel veel ga leren. Ik hoop deze reis ook te gebruiken om mijzelf uit te dagen. Meer te leren om geduld te hebben met de ander, niet te snel een oordeel te vellen en ook te ontdekken wat ik na mijn reis kan doen met mijn dromen en verlangens.

Ik heb in het afgelopen halfjaar geleerd dat ik meer om mij heen moet kijken. Wanneer ik de bijbel lees, lees ik verhalen over moedige vrouwen. Ieder met een eigen verhaal. Net als in de huidige maatschappij. Dan heb ik het niet alleen over vrouwen die de wereld over reizen en op conferenties spreken, maar dan heb ik het over de dappere gescheiden vrouw die van de bijstand leeft en waakt over haar drie kwetsbare kinderen, over de vrouw die na haar auto-ongeluk lichamelijk minder kan en over de alleenstaande vrouw die haar talenten heeft gebruikt in haar werk, maar nu oud en eenzaam wacht tot dat haar Hemelse Vader haar tot zich neemt.

Toen ik geboren werd kreeg ik de naam: Nelske Esther Jonker. Het bijbelboek Esther is altijd een van mijn lievelingsbijbelgedeelten geweest. Esther was een moedige vrouw die haar vertrouwen in God boven haar angst plaatste in het belang van haar volk. Ik wil graag zijn zoals zij. Een moedige vrouw naar Gods hart.

Daarom dit eerste reisverhaal. Daarom deze reis. Daarom ook dat ik je graag mee wil nemen op reis door middel van deze verhalen.

Ga je mee?

1. Manouk:
    3 januari 2013
    Waaaauw! Nelske, ik ken je nog niet maar wat voel ik me gezegend dat ik met jou tegelijk actief mag zijn bij het Tamar Center! God Blessx
  2. Renate:
    3 januari 2013
    Hey Nelske. Wauw, heel mooi geschreven. Kijk uit naar onze ontmoeting!! Liefs Renate.
  3. Kristi:
    3 januari 2013
    Heel veel zegen lieve meid! HEb me aangemeld voor de mailinglijst.

Ik ga je volgen!

Ps.doe je de groetjes aan P'tum & P' Oh van mij ?En aan mijn neef Robin! En aan de rest, dus eigenlijk aan iedereen ;)

Liefs Kristi
  4. Jan Bakker:
    3 januari 2013
    lieve Nels, hierna moet je schrijfster gaan worden! Sterkte met ( tijdelijk) afscheid nemen. En dan: Thailand! Goede vlucht, behouden aankomst. Gods zegen toegewenst. Jan
  5. Fia:
    4 januari 2013
    Lieve Nelske, eindelijk mag je gaan, men wat een strijd vooraf. Ik ga je volgen, je gaat de grote daden van God ervaren!! De liefde van de Tamarvrouwen, de verwarring, de liefdeloosheid in Pattaya, maar ook de liefde in de Slums, in Soi6, God is bij je!! Laat je leiden door de HG, hij gebruikt jouw gevoel!!
    Groet aan Phon, Somtjit, Nella en de andere heldinnen, x
  6. Willemijn:
    4 januari 2013
    Lieve Nels!

Wat heb je het mooi verwoord, ben diep onder de indruk! Ontzettend gaaf dat jouw droom werkelijkheid gaat worden :) Heb er veel bewondering voor dat je deze reis gaat maken!! Respect Nelske Esther: voor mij ben je een moedige vrouw naar Gods hart! Veel succes met de laatste voorbereidingen en een goed afscheid (ja natuurlijk ga ik (gaan we) jou ontzettend missen!!) Het Woord zegt: 'Sta op en schitter' Zijn licht zal door jou heen hoop brengen in de duisternis in Pattaya. Heel veel zegen in alles! Goede reis en zondag krijg je een hele dikke afscheidsknuffel!

Veel liefs Willemijn
  7. Oom Andries:
    5 januari 2013
    Lieve Nelske,

Je bent een dappere vrouw, die mooi kunt schrijven! Ik zie uit naar de volgende afleveringen van jouw reisverhaal. En... als het soms stormt? Met De Heere Jezus aan boord kom je altijd op het goede punt uit!
    Ik hoop dat je door Gods goedheid veel voor anderen mag betekenen. Goede reis met de kruisvlag hoog in top!
    groetjes, oom Andries
  8. Anne-Marie van Staveren:
    6 januari 2013
    Hoi Nelske, heerlijk dat je nu kunt gaan! Scriptie WNS aangepast naar "nw.wijn in nieuwe zakken"... en geslaagd?Jij weet wel wat ik bedoel. Gezond genoeg om een poosje Thailand (on)veilig te maken. Je gaat genieten, echt. Ik wil je graag volgen. Laat je verrassen door God. Jammer genoeg treffen we elkaar daar niet meer omdat ik al weer terug ben. Lieve groet aan de vrouwen, Nella, Soi6, Korat en zoveel meer.
  9. Nicht Lisette:
    7 januari 2013
    Lieve Nelske,

Dapper ding dat je bent, heel veel geluk en wijsheid op je reis. Dat het alles mag zijn wat je ervan gehoopt had!
    Liefs Lisette
  10. Marijke:
    8 januari 2013
    Lieve Nelske,
    Na ons fijne gesprek wil ik je ook op deze manier je nog even zeggen dat ik je een moedig en sterk meisje vind en wat mooi als je zo op reis kan gaan samen met God en ik weet zeker je kan het samen met God ik wens je een hele fijne mooie en leerzame tijd toe in Thailand kijk nu al uit naar je verhalen.
    Liefs Marijke
  11. Henk Jonker:
    Vanmorgen las ik psalm 16, een stukje daarvan wil ik je meegeven:
    `U houdt mijn lot in handen.
    Een lieflijk land is voor mij uitgemeten, Ik ben verrukt van wat mij is toebedeeld`. vers 5 en 6
    God houdt jou vast, al zal jouw ervaring vanThailand niet altijd `lieflijk` voor je zijn... Van harte Zijn zegen!!!

En heel veel moed toegewenst, maar dat heb je al laten zien!
    Nelske we zijn trots op je!
    Een goede reis!
    Liefs Oom Henk en tante Netty
  12. Karin Kas:
    Lieve Nelske,

Gods nabijheid toegewenst in Thailand en een hele mooie waardevolle tijd!
    Liefs
  13. Derek:
    9 januari 2013
    Ik heb me aangemeld en j eerste verhaal gelezen Nellie, heel veel succes daar!! En j broer gaat j missen!!;)

Kusj Derekie
  14. Hinke:
    Ha lieve Nels,
    Wauw, nu gaat het eindelijk gebeuren!
    Wij gaan je zeker volgen en kijken uit naar al je verhalen!
    Groetjes aan Wow, Soi, Ann Ketnok (ook voor haar kleine zusje in Isaan een dikke knuffel) Nella en alle andere vrouwen!!
    Bless!!
    Jan Willem & Hinke
  15. Simone:
    Lieve Nelske,

Wat heb je hier naar uitgekeken! Ik wens je een inspirerende tijd toe en Gods zegen! Mooi dat je jouw licht mag brengen in het leven van anderen. Ik wens je toe dat je hoop in de ogen van vrouwen zult zien... en meeneemt naar huis:). Heel veel liefs, zet em op en kom geïnspireerd terug! xx Simone
  16. Karin:
    12 januari 2013
    Geweldig lieverd, hoe jij handen en voeten gaat geven aan je dochter v Christus zijn! Respect! Geduld zal je beproeven, emoties zullen je overweldigen en je geheugen zal gevuld worden met onuitwisbare herinneringen! Go girl, dat je dromen mogen rijpen, ik bid en denk met je mee! Knuffel