3. Als je honderd mensen niet kunt helpen, help er dan eentje (Moeder Teresa)

19 januari 2013 - Pattaya, Thailand

Lieve lezer,

Mijn eerste week in Pattaya zit er al weer op. Dat betekent dat mijn eerste week in Thailand is voltooid. Mocht je, je afvragen of ik nog leef… het antwoord is ja! Ik probeer iedere dag even kort te noteren wat er is gebeurd, want het voelt alsof ik hier al een tijd zit. Langzaam aan begin ik te wennen.

Maar voor ik losbarst, wil ik graag eerst even wat kwijt. Ik wil jullie via deze weg heel hartelijk danken voor al jullie reacties op mijn reisverhalen. Al die lieve woorden voelen bemoedigend en ik krijg er nieuwe energie van. In mijn dagelijkse leven hier, is het prettig om zo nu en dan jullie woorden eens door te lezen. Ik kan helaas niet op ieders reactie persoonlijk reageren, maar weet dat ik het enorm waardeer. Mocht je nog niet gedeprimeerd zijn door de kou en de sneeuw, dan is mijn verzoek of jullie vooral door willen gaan met die ‘zonnige’ berichtjes. Mijn dank is groot!

Afgelopen maandag was ik vrij. Relaxter kun je dus niet beginnen. Is het elke dag zo? Nee, een schrale troost aangezien jij een fortuin aan mij hebt uitgegeven haha! Maandag is mijn vaste vrije dag. Nu mijn werkweek erop zit begrijp ik dat je die dag nodig hebt om bij te tanken en even los te komen van het leven hier. Maandag hebben we samen met het DTS Team uit Amerika en Canada een bezoekje gebracht aan Koh Larn, een eiland dat voor de kust van Pattaya ligt. Voor 30 baht (90eurocent) kun je met de boot heen en weer. We hebben genoten van het prachtige eiland, de zon, het strand en de zee. Overigens was een grappig feit dat Renate en ik de enige waren die niet kuis genoeg gekleed waren. We waren de enige twee in bikini. Gelukkig wemelt het daar van de Russen, dus vielen we niet zo op.

De volgende dag was mijn officiële eerste werkdag en die begon ik in ‘ the nursery’. Ik kon zo mijn bed uitrollen. Een dagje tussen de baby’s. De mooiste die ik heb gezien. Met grote ogen en een lachend koppie. Ik kan echt genieten van die kleine, mooie schepsels, maar na een dag poep en gekrijs ben ik toe aan wat anders. Daarom ook diep respect voor mijn huisbaas die dit 6 dagen per week doet. Dan moet je wel heel veel van die kleintjes houden! Rond 16uur was ik klaar en vertrok ik naar Soi 6. Dat is onze locatie binnen ‘de prostitutiezone’, om het zo maar even te noemen. We hebben daar ook onze kapsalon. Boven de kapsalon geven we Engelse les. Het is echt een ontmoetingsplek en er komen veel vrouwen die in de bars werken binnen wandelen. Uit de woorden van mijn college begreep ik dat ze rustig worden van de Thaise worshipmusic. Na een gebed in verschillende talen, waren we klaar voor de outreach. We vertrokken in kleine groepen en verspreiden ons tussen de bars. Ik ontmoette Mint, een 20 jarige vrouw, die vooral naar Pattaya was gekomen voor het geld. Ik vertelde haar over het Tamar centrum en nodigde haar uit voor de Engelse les, maar ik was erg dwingend en dringend. Ik moest en zou haar weer ontmoeten op de Engelse les. Het raakte mijn hart dat een dergelijk jonge vrouw zo vervreemd was geraakt met de, in mijn ogen, normale wereld. Ik vroeg haar naar het contact met de mannen. Volgens haar hebben mannen geen hart en voelen ze ook niets, anders zouden ze haar wel anders behandelen. Ze vertelde over een aantal situaties waarbij ze de politie in moest schakelen, omdat de mannen haar fysiek mishandelde. Na de outreach hebben we de verjaardag van Kayleigh gevierd. Kayleigh, afkomstig uit Texas, is sprankelend, direct en vreselijk enthousiast. Ik wist niet dat er vrouwen bestonden die zo levendig kunnen zijn. Overigens vinden die Amerikanen alles ook ‘amazing’. Komen wij aan met ons ‘ja, wel aardig’ of ‘leuk’. Vergeleken met de Amerikanen hier, zijn wij de meest saaie mensen on the planet haha!

De volgende ochtend kreeg ik uitleg over het reilen en zeilen in ‘the bakery’, de andere locatie van het Tamar Centrum. Na de uitleg heb ik deelgenomen aan een UCM meeting. In deze bijeenkomst komen alle missionaire medewerkers en vrijwilligers samen voor gebed, ontmoeting en bemoediging. In de middag hadden we de volgende bijeenkomst, namelijk: de vrijwilligersmeeting. Alle vrijwilligers van het Tamar centrum komen dan samen en bespreken de noodzakelijke ontwikkelingen. Ook is er ruimte voor persoonlijke ontmoeting. Afgelopen keer was Renate de voorzitter. We gaven elkaar tips en tops. Best lastig als je de rest pas net kent, laat staan nauwelijks hebt samengewerkt. Echter, het viel mee. Vanuit het team kreeg ik mee dat ik heel enthousiast en gepassioneerd overkom. Daar stond tegenover dat ik mijn outreach in de toekomst anders uit mag voeren. Ik werd vergeleken met een Chiwawa. Voor de niet-kenners: dit is een hond. Nelske, je bent als een Chiwawa met outreach. Je bijt je vast aan iemand en je laat niet meer los. We deelden gevoelens en gedachten uit. Nella vertelde me dat het heel belangrijk is dat je respect toont voor de vrouwen en hen liefdevol behandeld. Ook wanneer ze ‘ verkeerde’  keuzes maken. Onvoorwaardelijke liefde. Ook noemde ze dat het goed is om te beseffen dat deze vrouwen veel dwang kennen in hun leven. Vaak zijn ze door familie gedwongen de prostitutie in gegaan of voelden ze zich gedwongen om hun kinderen te onderhouden. Door hun werk en de mannen ervaren zij opnieuw dwang. Op een dwingende wijze iemand uitnodigen om Engelse lessen te volgen is dus het laatste wat ik mag proberen. Langzaam drong tot me door dat ik het dus los moet laten. Dat de vrouwen zelf de keuze maken en ik hier alleen een bepaalde houding in aan kan nemen. Lastig! Ik zou ze zo graag mee willen nemen. Ik geloof niet dat ze gelukkig zijn en geloof vooral in een ander leven waar ze zich veel meer kunnen ontplooien en ontwikkelen. In de avond nam ik opnieuw deel aan het outreach team. Ik probeerde te onthouden wat mij was verteld en luisterde meer. Ik ontmoette een vrouw die mank liep en overal pijn had. Al snel bleek dat zij door haar vriend in elkaar geslagen was. Ze wilde stoppen met haar werk in de bars als prostituee, maar haar vriend had haar met de dood bedreigd. Ze trilde, huilde en was doodsbang. Arm ding, kom maar mee naar Nederland, dacht ik.

Donderdag begon de dag met wat computerwerk. We krijgen op korte termijn een nieuwe website. Ik kreeg de opdracht om de nieuwe teksten in het Nederlands te vertalen. Een leuke klus, lekker praktisch en nuttig bezig zijn. Toen ik in de middag even naar de ‘card room’ room liep, was een van de vrouwen volledig in tranen. Ik heb naast haar gezeten, geluisterd en met haar gebeden. Haar woorden raakten me. Ze heeft nog maar kort geleden besloten om niet meer in de bars te werken als prostituee, maar zich aan te sluiten bij het Tamar centrum. Ze heeft last van depressieve perioden. Ze heeft het idee dat ze niets heeft bereikt in haar leven, gezien ze niet voor haar dochter kan zorgen, niet voldoende verdiend en ze het gevoel heeft dat ze faalt tegenover haar familie. Ze hield me stevig vast, huilde en bleef me maar omhelzen. Ik probeer haar nu iedere dag even op te zoeken. Het is belangrijk dat ze voelt dat ze geliefd is en niet alleen.

In de avond ontmoette ik Tiffany. Een DTS student uit Bangkok die hier een dag en nacht was om te kijken of ze voor een langere periode in Pattaya wil wonen. We hebben een heel bijzonder gesprek gevoerd over het missen van thuis en het besef dat je weet dat God je ergens heeft geplaatst. We spraken over het boek van Joyce Meyer ‘Gods stem verstaan’. Ze moedigde me aan om mijn focus op God te houden en hem te betrekken in alle dagelijkse dingen. We baden samen en het was heel prettig om ons op een geestelijke manier verbonden te kunnen voelen.

Vandaag is het zaterdag. Het vertaalwerk is afgerond en nu is het tijd voor een meidenavondje. Manouk, de nieuwe Nederlandse vrijwilliger, is hier sinds gister. Ook heb ik vandaag weer even contact gehad met het thuisfront. Dat was heel erg fijn. Gek idee om jullie te horen praten over kou, sneeuw en schaatsen.

God Bless!

1. Renate:
    19 januari 2013
    Lieve moeder Teresa. Het is fijn om nu je verslag te lezen, ook al zit ik op de grond voor het huis van Nella om wifi te hebben. Je bent een zonnestraaltje binnen ons team. Ik ben blij met je!!! Xx
  2. Oom Andries:
    Hi Nelske,
    Ik ben onder de indruk van wat jij meemaakt. Very shocking, om het maar op z'n Amerikaans te zeggen. Zonder gebed blijf je zeker niet staande. Mooi dat je dat vaak samen kunt doen.
    En wat betreft de outreach: ik heb moeten leren dat we het Woord zaaien. En zaainen betekent dat het uit onze handen weg is en we het los moeten laten. God zorgt voor de groei!
    Sterkte en hartelijke groet,
    oom Andries
  3. Coos Vink:
    Nelske,
    Wat een mooi en moeilijk werk waar je nu mee bezig bent! Het lijkt mij ook moeilijk om gedoseerd te geven waarvan je zelf zoveel hebt. Vaak bestaat de kunst van geven voor het grootste deel uit luisteren. Als ik lees wat je meemaakt, als je met een outreach team op stap gaat, denk ik dat in sommige gevallen ook je eigen hart mee huilt. Toen Jezus hier op aarde was maakte Hij veel mee. Hij deelde dit in zijn gebed met Zijn Hemelse Vader. Diezelde Vader is er nu ook voor jouw, altijd waar je ook bent. Ik bid als vader ook met je mee.
    Ik ben trots op je!
    Coos
  4. Marjan:
    19 januari 2013
    Super gaaf allemaal schat! Wat maak je een hoop mee en wat verhalen! Ben niet anders van je gewent! Ik blijf je verhalen lezen en nogmaals vind het super stoer dat je dit hele avontuur in je uppie aan durft! Topper, sterkte, veel plezier en geniet!
    Liefs Mij
  5. Derek:
    Lief klein dominant hondj,

Gezien de eerste zin kun j natuurlijk al raden wie dit is: uiteraard dat lompe broertj van j!! Hahaha!!

Echt een actie uiteraard die alleen mijn zus kan overkomen!! Maar goed, wel leuk om te zien dat je je plekkie gevonden hebt??? Ik zou zegge go on!

En wat betreft dat contact met het thuisfront heb ik even gemist geloof ik!!
    Aangezien ik maandags ook altijd vrij ben stel ik voor maandagavond evt. Even te skypen of te bellen???? Deal?? Ik hoor het wel!

Nog heel veel sterkte toegewenst en uiteraard veel plezier, ook namens co'tj die het vertel hier naast me meegelezen heeft!!

xxxx ons!!
  6. Ad jonker:
    He kanjer,
    Apart om je gisteren op een I-phone schermpje live te zien en te ervaren dat je heel dicht bij bent, terwijl je in werkelijkheid ver weg bent.. Fijn om te zien dat je langzamerhand je plekje gevonden hebt. Je genetische eigenschappen van volhouden en gaan voor het goede heb je in de strijd gegooid, maar je hebt ervaren dat dat in Pattaya niet werkt. Heel bruikbaar voor het vervolg van je werk.
    Je bent met heel mooie dingen bezig en ik hoop dat je van betekenis mag zijn voor veel beklagenswaardige vrouwen. Overigens zou 1 al voldoende zijn zoals je in de aanhef hebt geciteerd. We denken veel aan je, ook in het gebed.
    Dikke zoen, papa
  7. Aafke Jonker:
    20 januari 2013
    Dag lieverd, weer genoten van je verhaal, in gedachten zie ik je helemaal voor je! Ook heerlijk je even in het 'echt' gesproken te hebben! Je redt het vast wel, omdat je het gelukkig niet zelf hoeft te doen; God heeft gelukkig meer tijd dan de vier maanden van jou en meer mankracht! Gelukkig is het Zijn klus en hoef je alleen datgene te doen wat je kan lieverd, niet vergeten, dikke zoen mam
  8. Die aardige vriend van je..:
    Hoi lieve schat,

Fijn om weer wat van je te horen. Echt super om te lezen dat je met zoveel passie daar bezig bent. Oom Andries heeft het over zaaien en terwijl ik dit typ besef ik dat in de preek van vanmorgen precies dezelfde boodschap naar voren kwam. Wat jij zaait zal zich wortelen en gaandeweg zal God het laten groeien. Een mooie gedachte!

Het is hier thuis wel verdachte stil zonder al die praatjes van je! Dat mis ik echt.. In mijn gedachten ben je in ieder geval bij mij!

Dus je wordt vergeleken met een Chiwawa... Daar ben je mooi klaar mee, haha. Als wij ooit nog eens een hond in huis halen dan alles behalve een chiwawa!! (Sorry voor de chiwawa baasjes die meelezen)

Keep on the good work,
    Dikke kus uit Amersfoort.
  9. Maartje:
    Hoi lieve Nelske,
    Wat een verhalen !!! En wat een andere wereld !!!
    Hoiu vol en probeer af en toe ook es wat te genieten hoor !!
    En chiwawa's zijn hele nuttige beestjes waar niemand aan voorbij gaat . . .
    Hou vol. Zoen Maartje
  10. Kristi:
    hee lieve meid,

heftige dingen hoor je soms hé! Het is inderdaad goed om in de bars vooral te luisteren, vrouwen hebben daar zovee behoefte aan! Volgens mij doe je het hartstikke goed en gepassioneerd! Je mag trots op jezelf zijn!! Succes weer!XX Kristi
  11. Teuny de Wolf:
    Nelske,
    wat een schrijftalent! Zaaien en loslaten, lijken 2 eenvoudige woorden. Maar in eigen kracht lukt het je nooit. Alleen met Gods hulp. We blijven meeleven!
    À Dieu, Teuny.
  12. Jan Bakker:
    Lieve Nelske!
    Weet je nog van je tweede jaar, je derde en ook je vierde? Optimaal betrokken, maximale afstand. Ik ben zo blij dat we het daar veel over hebben gehad. Ik gun je veel plezier, zelfs in jullie gebeden! Je hebt ze nodig, ook van het thuisfront (wij dus ook een beetje :)) houd vooral je humor ook vast, de lach in de traan, het houdt je overeind. Graag tot een volgende blog, liefs Jan en Marjanne
  13. Claar:
    Lieve Nelske,
    indrukwekkend en bijzonder wat je allemaal kan doen en doet!! Leuk dat het werk ook afwisselend is. Je stelt je kwetsbaar op en leert zo ook goed hoe je in moet spelen op situaties ter plekke. Mooi dat je terug kunt koppelen. Anderen leren ook weer van jou. Je studie komt jou vast van pas daar ook. Je hebt zo te lezen ook leuke contakten om je heen. Jij bent zo'n mensen mens. Niemand kan om jou heen, je bent een mooi mens!! Ga niet naast je schoenen lopen he, hi hi. Je bent voorallllll warm van binnen. Ru mag in zijn handjes knijpen met jou zijn leven te delen. Bijzonder dat je zo elkaars stem kunt horenen, elkaar kunt zien af en toe. Nou we zijn zondag naar oom Hans geweest in Rotterdam met Ru en dat was dikke pret samen. Nels je bent bijna jarig, nog een paar nachtjes slapen. Ik wens je al het goed vast toe. Misschien gaan ze in het centrum wel slingers voor je ophangen. Maak er een mooie dag van. Gods zegen over je werk en je relatie met Ru en allen die jou lief zijn. Dikke zoen en nog één extra op je koppie
  14. Ad van Deursen:
    Ha die lieve Nelske
    Even een kort berichtje van je oooooooooooome Ad.
    Ik denk meer aan je dan je zou vermoeden. Ik heb namelijk als schermbeveiliging op mijn telefoon twee klokjes staan. Een met de tijd in Assen en een met de tijd in Thailand. Zo kan ik zien dat het nu bij jou half negen in de avond is. Blijf vooral schrijven Nelske. Ik vind dat fijn om te lezen. Weet ook dat ik je vaak opdraag in mijn gebed. Veel liefs van je ome Ad.
  15. Gerda Post:
    Ha Nelske,

Vanuit een guur Nederland worden we warm van jouw mooie verhalen.
    Erg indrukwekkend allemaal. We wensen je een hele mooie en gezegende tijd toe daar. We zien dat je een lichtend Licht bent in die keiharde wereld.
    Hartelijke groeten uit Barneveld

Jan en Gerda
  16. Fia:
    23 januari 2013
    Lieverd, leef zo met je mee in je verhalen, zo dichtbij...
    Ik weet nog, die onmacht die ik voelde, ik zou die meiden zo achter de bar vandaan meenemen...
    En dan die taal, o wat voelde ik me falen...Nu weet ik dat gebed zoveel meer doet dan dan ik dacht...
    Veel zegen en liefde van ons!!!
  17. Gerda Post:
    25 januari 2013
    Ha Nelske,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Een fijne dag in deze bijzondere omstandigheden. We wensen je een goed nieuw levensjaar en wensen je Gods Zegen toe.

Hartelijke groeten uit Barneveld

Jan en Gerda