4. Reizen is een manier om vragen te stellen die je thuis niet stelt. (Herman de Coninck)

26 januari 2013 - Pattaya, Thailand

In mijn eerste reisverhaal schreef ik over het bijbelboek Esther. Afgelopen week heb ik dit gedeelte in de bijbel opnieuw gelezen. Nu hebben Esther en ik niet zo heel veel overeenkomsten. Zij zat gedwongen in een paleis, niet wetende wat er verder met haar zou gebeuren. Ik zit hier vrijwillig. Zij was dagen bezig met een schoonheidsbehandeling ter voorbereiding op haar ontmoeting met de koning, ik neem om precies te zijn 10 minuten per dag om mijzelf op te tutten. Dat is trouwens een hele verbetering, want in Nederland was de spiegel mijn grootste vriend. Loslaten en aanvaarden noemen we dat. Toch denk ik dat Esther vast ook heimwee moet hebben gehad. Heimwee naar de mensen van wie ze hield, heimwee naar de plek waar ze woonde en heimwee naar het dagelijkse ritme waar ze zich voorheen in bevond. Hebben we toch nog iets gemeen, naast dat we allebei geen fatsoenlijke douche hebben haha!

De heimweeperikelen sloegen deze week toe. En nee, dat was geen pretje. Ik had er behoorlijk last van. Op de momenten zelf weet ik niet goed te noemen wat er nu precies zo rot voelt, maar nu ik terug kijk op de afgelopen dagen heb ik wel een idee. Nu volgt een korte, maar krachtige klaagzang: de wc spoelde niet door, het was warm en ik zweette als een otter, ik werd het zat om naar dat gesmak en getetter van mijn Thaise medemens te luisteren, ik vond het moeizaam om relaties op te bouwen met mijn Thaise vrinden, omdat we elkaar niet verstaan en begrijpen, maar vooral vond ik het een vette tegenvaller dat ik geen opening kon vinden om de barvrouwen/ladyboys enthousiast te maken voor de Engelse les of uberhaupt een verandering in hun leven. En dan veranderd onrust in frustratie en frustratie in verdriet. Dat zijn de momenten dat ik intens besef dat ik een goed leven heb in Nederland. Ik ben dol op m’n vent en ik geniet ervan om samen door Amersfoort te banjeren. Ik houd van mijn familie en de drukte die zich er afspeelt. Ik houd van mijn vrienden en vriendinnen en ik ben graag bij ze. En ik houd van Nederland, die regen is zo gek nog niet.

Dat is het punt dat je al je goede voornemens verliest, vergeet waarom je ook alweer op reis bent gegaan en je begint te irriteren aan al die positievelingen om je heen. “Kop op, geef het de tijd.”  Ammehoela met je geef het de tijd, enig idee hoe verdrietig ik mij voel? Zullen we even ruilen? Kan ik lekker naar huis, is dit gedoe ook weer voorbij. En voor ik het wist werd ik een of ander somber grietje die de draad kwijtraakte.

Maar toen was daar Pastor Jim. Wat een held! Hij is dominee en komt regelmatig naar Pattaya om de vrouwen toe te rusten in woord en geloof. Maandagavond sprak hij met de vrouwen over zijn leven en vertelde hij over hoe zij opnieuw de liefde kunnen vinden. Hoe gebrokenheid geheelt kan worden. Hoe God daarin een rol speelt en hoe een man zou moeten zijn. Heel belangrijk voor de vrouwen van het Tamar Center. Maandagavond heb ik gemist. Dinsdagavond was het vervolg en mijn herkansing. Dus kwamen we met een bus vol vrouwen naar ‘The Bakery’ om boven in de zaal te luisteren naar zijn verhaal. Ik was absoluut niet ‘ in the mood’. Ik bleef beneden om even met het thuisfront te bellen. Dit telefoontje was meer een tranendal dan een fatsoenlijk gesprek. Uiteindelijk ging ik naar boven. Jim vertelde zijn getuigenis. Jim was drugsverslaafd, begon later in zijn leven te handelen in drugs, hielp zijn broer aan de drugs die vervolgens overleed aan een overdosis en dan was er nog zijn moeder die er van ellende een eind aan maakte. Zelfmoord. Jim heeft lange tijd gedacht dat hij verantwoordelijk was voor twee overleden volwassenen. Wat een verhaal. Ik schaamde me. Onze verhalen hebben geen overeenkomsten, maar wat stelde mijn heimwee op dat moment nu voor vergeleken met zijn levensverhaal? Totaal niet te vergelijken zou je zeggen, I know. Maar het hielp mij op dat moment om de boel een beetje te relativeren. Jim ging verder met zijn verhaal. Hij vertelde hoe hij in contact kwam met een verslavingskliniek die hem over God vertelde, hoe hij zijn leven aan God gaf, hoelang hij heeft geworsteld met gevoelens van schuld en vergeving en hoe bijzonder zijn leven ten positieve is veranderd. Hij is getrouwd, heeft een aantal kinderen en reist over de hele wereld om zijn getuigenis te geven en anderen te bemoedigen. In het tweede gedeelte gaf hij de vrijwilligers, waaronder mij, de opdracht om tien afwasteilen te vullen met water. In de Thaise cultuur zijn vrouwen en mannen niet gelijkwaardig. Voeten verberg je. Enig idee wat er gebeurt wanneer een Westerse, Amerikaanse man de voeten van tien Thaise vrouwen gaat wassen? Hoe moet ik dit uitleggen? Ontroerend. Iedereen in tranen. Zoals Jesus de voette waste van alle discipelen, zo waste Jim de voeten van deze vrouwen. Veel vrouwen hebben een minderwaardigheidsgevoel en beseffen niet hoeveel ze waard zijn. Vooral niet in Gods ogen. Jim bad voor ze, raakte hen aan en sprak met hen. Ik ben ervan overtuigd dat deze manier helend moet zijn geweest voor de vrouwen. Na Jim, baden de Thaise staffleden van het team voor hen en toen volgden Manouk en ik. We hielden de vrouwen stevig vast en baden zowel in het Engels als in het Nederlands.

En toen stond hij ineens voor mijn neus. Jim bedoel ik. “Heb ik al voor jou gebeden?” O, nee dat hoeft niet hoor, ik ben hier vrijwilliger. Voor ik het wist was ik weer in tranen. Ik had geen idee waarom. Ik vertelde hem over al mijn goede voornemens. Dat ik mij echt een mietje voelde, dat ik baalde van mijn heimwee en dat het in de weg stond om mijn passie en enthousiasme echt tot uitdrukking te laten komen. Dat ik het maar niet los kon laten en het niet lukte om er positiever naar te kijken. Dat het allemaal even zo tegenviel. Dat het veel pittiger was dan dat ik dacht. O, en Jim, het stelt echt niets voor vergeleken met de levens van deze vrouwen, but I just can’t let it go. Jim glimlachte. Hij vroeg of ik getrouwd was. Huilend vertelde ik hem dat er thuis een lieve vent op mij wacht, dat ik hem zo vreselijk mis en dat ik graag met hem wil trouwen. Jim vertelde hoe ik hem aan zijn dochter deed denken. Zijn dochter heeft drie jaar in het buiteland gewerkt als missionary. Hij wist alles van die ups en downs. Hij kreeg tranen in zijn ogen toen hij vertelde dat zijn dochter twee jaar geleden is overleden. Later vertelde hij dat God hem vertelde dat hij vele andere dochters zou krijgen. Daar bedoelde hij ons mee. Hij maakte van iedereen een individuele foto, zodat hij voor een ieder van ons kon bidden. Dat deed hij bij iedere spreekbeurt. Kun je nagaan hoeveel foto’s hij heeft opgeslagen op zijn ipad? Wat een fantastische kerel he!? Jim bad voor me en gaf me een innige knuffel. Hij keek me aan en zei: “Mijn vrouw schrijft boeken. Weet je, het leven is een pad. Je hebt fijne hoofdstukken en pijnlijke hoofdstukken. Het geheim zit ‘m echter niet in een pijnlijk hoofdstuk. Het stopt daar niet!” Onthoud heel goed dat je hier niet voor niets bent. Je bent hier om te helpen. Je hebt hier een doel, ook al is dat doel niet ieder moment zichtbaar. Het voelt ook niet altijd geweldig, maar vergeet je doel nooit! En dat was dat. Ik kon de wereld weer even aan.

De outreach op woensdagavond ging als een tierelier. Manouk en ik gingen samen op pad. Ik ontmoette drie vrouwen. Een daarvan was al wat ouder, kwam uit Bangkok en sprak redelijk Engels. Dit maakte een goed gesprek mogelijk. De andere twee Thaise vrouwen waren jonger. Beiden hebben een dochtertje, zijn getrouwd geweest en zijn door hun man verlaten. De ene man is er met een ander vandoor gegaan, de andere man was alcoholverslaafd. Opvallend is dat ik steeds vaker hoor over de verslaving van de mannen, wanneer de vrouwen vertellen over hun alleenstaande moederschap. Donderdag hebben Somjit, Manouk en ik spullen gekocht voor de sieradenhoek en hebben deze een beetje opgepimpt zodat het wat representatiever oogt.

En toen was het vrijdag. Mijn verjaardag. 23 jaar alweer. Verjaardagen is een andere obsessie die ik koester. Ik ben dol op verjaardagen. Immers, het is toch bijzonder dat je een levensjaar af kunt sluiten. De mooie en minder mooie momenten. Een nieuwe start. I love it! Ik houd er daarom ook van om het groots aan te pakken. Ik heb een heerlijke verjaardag gehad. ’s Morgens kreeg ik ontbijt op bed. Renate en Manouk stonden voor mijn deur met allerlei lekkers. De dag begon dus al goed. Overdag hebben Kayleigh, Renate, Manouk en ik genoten van taart en kreeg ik allerlei lieve felicitaties via facebook en via whatsapp. In de avond stond de outreach weer op de planning. Dit keer raakte ik in contact met twee ladyboys. Door hun postuur en zware stem merk je al snel dat het jongens zijn. Ze noemden zichzelf Cindy en Belle. Het was een goed gesprek en een fijne outreach. Je merkt dat deze jongens uit een gebroken wereld komen en dat geld op dit moment de enige uitweg lijkt. Ik had energie voor honderd en voelde God heel dichtbij. Ik probeer erop te vertrouwen dat ik voor nu alleen maar hoef te zaaien.

Om de dag goed af te sluiten gingen wij uiteten. Ik had verschillende Thaise vrouwen uitgenodigd, maar de een na de ander zei af om verschillende redenen. Uiteindelijk heb ik met het DTS team, Renate, Manouk, Kayleigh en Somjit(een van de Tamar vrouwen) gegeten. Vietnamees voor de verandering haha! Daarna weer terug naar huis. Zat Pi Jim(mijn huisbaas) daar ineens met een aantal andere Tamar vrouwen, met taart, fruit en ander lekkers. Dat was een hele leuke afsluiter!

Een ander kadootje gister was de regen. Het stortte echt! Het deed me denken aan een van onze eerste familievakanties met de caravan op de Lemelerberg. Wat een doffe ellende haha. Het regende zo hard dat onze voortent op kwam zetten. Hier spreken we niet van buien, maar van watervallen. Ik begrijp nu waarom. Het is onwerkelijk. De komende dagen blijft het zo. Dus nee, Nels loopt niet alleen maar in het zonnetje. Omdat de huizen niet goed geisoleerd zijn stroomt het water bij sommigen ook naar binnen. Een bijkomend feit is dat de ‘ sloppenwijken’ achter ons huis ook vollopen met water. Echt een drama, aangezien deze ‘huisjes’ er flink op verslechteren. Er is nu een soort waterpomp neergezet, die het water wegpompt. Bid alsjeblieft voor deze mensen.

Een lang verhaal dit keer. Het voelt goed om van mij af te schrijven. Reflecties schrijven net als op school. Het is zo gek nog niet. Zo hebben jullie ook een andere kant van mij leren kennen. Voor de liefhebbers heb ik wat foto’s geplaatst. De komende dagen volgt de rest. Ik heb niet het idee dat ik uitgepraat ben, maar het is goed zo. De volgende keer is er ruimte voor meer.

1. Rianne:
    26 januari 2013
    Praat maar lekker door, want dan kan ik lekker verder lezen. Volgende keer lees ik eerst voordat we appen. Dan hoor je mij even niet over kou en slippers haha. Je weet ook hoe saai het hier is... al dat gewone... daar kan je straks weer genoeg van krijgen. Esther wordt wakker, tijd om te kroelen. :-) Vond het gezellig op de app, vaker doen! X
  2. Willem:
    26 januari 2013
    Hoi Nelske, bedankt voor je uitgebreide verslag, het heeft me geraakt en bemoedigd, dank je wel.
    God werkt door jouw heen, blijf op Hem vertrouwen, Groetjes en Gods zegen in alles.
  3. Marjolein:
    26 januari 2013
    Jeetje Nels, schrijferstalentje. Kreeg echt even een brok in mijn keel, weet niet precies waarom maar het verhaal van pastor Jim vond ik diep ontroerend. Ik hoop echt dat je daar nog veel kracht uit kunt halen. Het rare is dat ik hier op een koude zaterdagmorgen zo ver weg lijk te staan van jou daar in Pattaya, maar door je verhaal komt het toch een beetje dichterbij. En dat is fijn. Weet dat we aan je denken. Knuffel xx
  4. Geja van het Veld:
    26 januari 2013
    Hoi Nelske , Leuk om al die verhalen te lezen .Dat is wel wat anders dan aan de telefoon zitten en een krant verkopen . Respect hoor wat jullie daar allemaal doen ,wat leven we dan in een gebroken wereld. Niet teveel tranen vergieten hoor maar ik kan me het wel voorstellen dat het je alemaal wel eens teveel is Maar wij leven met je mee en bidden voor je . We gaan nu eerst 10 dagen naar Gambia even van de zon genieten Groetjes Geja
  5. Renate:
    26 januari 2013
    Ik denk dat het goed is dat er nog positievelingen om je heen zijn, ook al voelt dat soms heel vervelend voor je. Ik vertrouw erop dat je je hier steeds meer thuis gaat voelen en straks huilt omdat je weer weggaat!
  6. Boompjes:
    26 januari 2013
    Wow, mooi om zo met je mee te kunnen leven, mee te gaan en mee te lezen. Van mij mag je zolang doorschrijven als je maar wilt! XXX
  7. Kristi:
    Lieve meid!

Wat ben je eerlijk over alles, respect daarvoor! Dat is bijzonder !
    Pastor Jim heb ik ook ontmoet, hij is geweldig ja! Nam hij jullie ook mee voor een ijsje in de biq C? ;)
    Ik kan me goed voorstellen dat het soms zo zwaar is, de lading op de stad is enorm en die is ook voelbaar.Op het moment dat ik dit lees krijg ik ook weer gemengde gevoelens over Thailand. het is bijzonder om wat te doen maar ook heel zwaar soms om continue in de prikkels te zitten! En wat vervelend dat je dan ook nog Heimwee hebt!! Maar weet je het gaat ook voorbij... het gaat sneller dan je denkt (DIT IS GEEN PEPTALK) het is zo! En dan kom je terug en heb je je missie voor jezelf en voor ander volbracht. Misschien dan nog dubbel maar zulke ervaringen kunnen niet perfect zijn, en misschien is het ook gewoon je plekje niet.. :-) Heel verhaal, ik ga je spreken op skype ! En als je terug bent drinken we wat wijntjes en hangen we rond in amersfoort en ben ik er ''altijd'' om eens met je te praten. ik begrijp je! Knuffel!!
  8. Lisette:
    26 januari 2013
    Hé kanjer! Wat doe je het goed, zeg! Met vallen en weer opstaan. Dat maakt jouw reis zo moeilijk, maar vast ook heel bijzonder! Voor je het weet komt die vent van je, je weer ophalen en meenemen naar Amersfoort. Je schrijft erg mooi, via jouw verhalen leef ik helemaal met je mee. Hou je haaks, meissie! Dikke zoen
  9. Lisette:
  10. Hanna IJlst:
    26 januari 2013
    Lieve Nelske, ben zo trots op jou! Wat ben je toch n stoere! En wat een prachtig verhaal over pastor Jim. We bidden voor jullie daar. X Hanna
  11. Fia:
    26 januari 2013
    Lieve Nelske, zit gewoon weer met je mee te janken... Zo herkenbaar
    De frustratie dat je zo weinig kunt met de taal, in de bars en dat je de vrouwen niet kunt dwingen!!!
    Zegen en je bent niet alleen: God weet wat je nodig hebt en Hij kent je!! Succes!
    Groeten aan Somtjit!!!
  12. Ad jonker:
    Hi Nels,
    Zo ken ik je weer. Even lijk je onder water te gaan, maar door de mooie ontmoeting met dominee Jim, heb je nieuwe energie gekregen. We hebben je op je verjaardag nog mooi toe kunnen zingen, dat was wel het minste wat we konden doen. Gek dit is je eerste verjaardag dat we er niet bij zijn. In gedachten zijn we bij je en hopen we dat je je steeds meer "thuis" gaat voelen in die vreemde warme wereld en dat je mag ervaren dat je niet voor niets in Pattaya bent. Er is daar heel veel te doen en misschien mag jij daar met Gods hulp een klein beetje bijdragen. Dikke zoen van je vader
  13. Jan Aernoud van Eeken:
    Hey Nelske!

Tof om alles te lezen zeg! Gaaf dat je daar bent in de stad waar het lied "God of the city" is ontstaan.
    Doe de groeten aan Nella, Somtjit en Naamwan en alles anderen.
    Gewoon lekker zijn wie je bent dan geef je al genoeg liefde door.

Hou je oog op Jezus, Hij houdt van je en van alle mensen in Pattaya!

Knuffel en zegen!!!
  14. Henk Jonker:
    Lieve Nelske,
    Dank je wel voor je eerlijke verhaal, het ontroerde mij toen ik het las.
    Wat kunnen wij mensen onszelf tegenkomen in al onze passies en idealen, maar wat fijn dat dat ook mag! En wat leerzaam en mooi dat anderen je daar weer uit kunnen halen!
    Nelske, nog van harte gefeliciteerd: we wensen jou een mooi nieuw levensjaar toe waarin jij op jouw plek van betekenis mag zijn voor de mensen om jou heen!
    Een lieve groet van oom Henk en tante Netty
  15. Die aardige vriend van je..:
    28 januari 2013
    Lieverd,

Twee aparte werelden. De ene kant bedekt met sneeuw, de andere kant vol met loeiende airco's. De ene agenda blijkt vooral zo te lopen als gepland terwijl de andere agenda zich niet laat plannen en je vooral verrast. Ondanks dat geniet ik van je verhalen. Daardoor ben je iets dichterbij! Een mooie gedachte dat God geen grenzen kent.

Zoals Ramses ooit bedacht heeft: zing, vecht huil, bid lach, werk en bewonder!

Liefs van je aanstaande vent ;-)

Je aanstaande vent
  16. Jan Bakker:
    28 januari 2013
    Lieve Nelske,
    Ik dacht al: waar blijven de traantjes. Gelukkig niet opgedroogd in Thailand.
    Je bent ook zo'n mensenmens hè. Natuurlijk mis je de mensen die je lief zijn, soms kan een telefoontje de afstand overbruggen.
    Maar dan ineens: een mens, Jim, van een hoog knuffelgehalte.
    Natuurlijk van harte gefeliciteerd met je verjaardag! 23 alweer? Nogmaar zul je bedoelen! En dan al zulke dingen zien en beleven en meemaken.
    Je schrijft ontzettend leuk, goed leesbaar en ik kan er zo in meekomen.
    De laatste drie verjaardagen een heel kleine beetje meegemaakt en ik weet dat je zo na Kerst al begint met jarig worden...
    Zo ken ik je tenminste. Gods zegen voor het "nieuwe levensjaar" . Ik weet dat Hij ook in Thailand is.
    Liefs, Jan en Marjanne
  17. Coos Vink:
    29 januari 2013
    Nelske,
    Nog gefeliciteerd met je nieuwe levensjaar. Ik wens daar nog lang van getuige te mogen zijn. Indrukwekkend is de wereld waar je over vertelt. Je hebt heel wat fysike en geestelijke bagage meegenomen vanuit Nederland. Ik denk dat je straks een extra rugtas bordevol herinnering meeneemt terug naar huis. Prachtig dat je zo'n stuk levenservaring op doe in het Thaise.Ik verbaas mij als ik hoor wat je zoal meemaakt. Fijn dit met je te kunnen delen, weliswaar met minder woorden maar zeer gemeend. Wonderlijk om op deze wijze afstanden te overbruggen en op deze manier te communiceren. Wonderliijk dat wij ook zonder afstand in tijd of hoe dan ook kunnen spreken en delen met Hem die er altijd en overal is waar je ook bent.
    Groet en een virtuele knuffel.
    Coos